Marokańska przygoda!

W dniach 17 – 29 października 2021 r. grupa uczniów z Liceum Ogólnokształcącego i Zespołu Szkół w Wąbrzeźnie przebywała na polsko-niemiecko-marokańskiej wymianie młodzieży w Al-Husajmie w północnym Maroko. Projekt odbywał się w ramach wieloletniej współpracy naszego miasta z miastem partnerskim Syke w Niemczech. Tematem przewodnim spotkania była ochrona środowiska oraz historia konfliktu marokańsko-hiszpańskiego z 1920 r. Abdelhafid Catruat, główny koordynator projektu, stwierdził już tydzień przed rozpoczęciem projektu, że ta wymiana przejdzie do historii współpracy między miastami partnerskimi, a wąbrzeska młodzież będzie ją wspominać jako przygodę życia. I nie mylił się ani trochę!

Pierwszy dzień rozpoczął się spokojnie od smacznego śniadania w restauracji Havana, poznaliśmy nauczycieli oraz przedstawicieli władz oświatowych współorganizujących wymianę w Maroko i odbyliśmy spacer po czarującym mieście Al-Husajma. Odwiedziliśmy miejscową bibliotekę, współtworzoną przez nauczycielkę z Al-Husajmy. Po południu mieliśmy zajęcia integracyjne, a wieczorem odbyła się impreza taneczna z muzyką polską, niemiecką i marokańską!

Drugiego dnia po południu zajęliśmy się ekologią. Sześć wielonarodowych grup udało się na poszukiwanie śmieci zalegających na plaży. W ciągu półtorej godziny zebraliśmy ponad 300 kg plastykowych śmieci! A wieczorem wzięliśmy udział w Wieczorze Kultury Marokańskiej. Młodzież z Al-Husajmy przygotowała występy wokalne i taneczne oraz tradycyjny poczęstunek. A wszystko skończyło się wspólną dyskoteką!

Dzień trzeci! Wyruszyliśmy na wycieczkę do położonego w górach oddalonego o 50 km od Al-Husajmy Douar Ighachaman, gdzie w roku 1920 rozpoczął się konflikt hiszpańsko-marokański. Zwiedziliśmy miejsca, w których toczyły się pierwsze walki słabo uzbrojonych Marokańczykow z Hiszpanami. Górsko-pustynne widoki zapierały dech w piersiach!

Dzień czwarty: stworzyliśmy dwie grupy, które zajęły się w sposób pogłębiony tematami przewodnimi projektu. Grupa pierwsza wzięła udział w warsztatach artystycznych ” Sztuka ze śmieci” – młodzież tworzyła dzieła sztuki ze śmieci pod kierunkiem artysty Azizza, który tym tematem zajmuje się na co dzień. Grupa druga miała zajęcia historyczne i dalszy ciąg warsztatów filmowych. A po południu po intensywnej pracy nad projektami nie mogło zabraknąć relaksującego spaceru po skąpanej w gorącym słońcu Al-Husajmie!

Dzień piąty wymiany polsko-niemiecko-marokańskiej: przed południem zwiedziliśmy Bibliotekę Miejską i Muzeum Historii Maroka.

Dzień szósty: po śniadaniu spotkaliśmy się w pomieszczeniu konferencyjnym na parterze hotelu, aby podzielić się dotychczasowymi wrażeniami i sugestiami dotyczącymi realizacji projektu polsko-niemiecko-marokańskiego. Nie mogło być inaczej – wszyscy bez wyjątku byli zachwyceni marokańską gościnnością, smacznym jedzeniem, sprawną komunikacją w języku angielskim, integracją grupy i tematami projektu! Po południu wystawiliśmy produkt końcowy projektu ekologicznego, którym był rekin stworzony z odpadów zebranych przez międzynarodową młodzież! Rekin nie będzie miał tylko funkcji ozdobnej, ponieważ będzie równocześnie pojemnikiem na odpady plastykowe!

Niedziela: ostatni pełny dzień w Maroko! Był czas na rekreację! Kąpiel w Morzu Śródziemnym wszystkim dobrze nam zrobiła! A plaża była cała dla nas!

Po południu zaprosił nas burmistrz regionu sąsiadującego z Al-Husajmą. Pan Burmistrz ucieszył się z upominków z Wąbrzeźna i wyraził nadzieję, że współpraca polsko-niemiecko-marokańska będzie kontynuowana również w kolejnych latach!

A o 21:00 rozpoczął się Wieczór Niemiecki: młodzież niemiecka zaprezentowała informacje o Niemczech, pokazała typowe niemieckie tańce i poczęstowała nas przygotowanymi samodzielnie specjałami. A potem rozpoczęła się kolejna, ostatnia już niestety zabawa taneczna!

W poniedziałek rano zjedliśmy ostatnie śniadanie w Al-Husajmie! Czekał nas niestety nieco wcześniejszy powrót ze względu na rozwój pandemii Covid 19 i zamknięcie ruchu powietrznego z niektórymi krajami. Ale i tak byliśmy szczęśliwi, że udało nam się tu spędzić 8 wspaniałych dni! W trakcie pożegnania z marokańską młodzieżą polały się łzy…

Droga na lotnisko w Nadorze minęła bardzo szybko. Lot do hiszpańskiej Malagi trwał zaledwie godzinę. Po spokojnej nocy w hotelu Zen w Maladze zjedliśmy smaczne śniadanie. Następnie poszliśmy na przepiękną plażę i kąpaliśmy się i w słońcu i morzu. Po południu odbyła się kolejna ewaluacja projektu i omówiliśmy plan na kontynuację współpracy!

Ok. 7:30 w środę wyruszyliśmy autokarem w długą podróż powrotną do Polski! W czwartek po 17:00 zatrzymaliśmy się w ratuszu w Syke, gdzie serdecznie powitali nas wiceburmistrz miasta Thomas Kuchem i Christian Flor, prezes Stowarzyszenia Współpracy Miast Syke i Wąbrzeźna. Serdecznie podziękowaliśmy za pomoc w sprowadzeniu nas z Maroka i otrzymaliśmy smaczny prowiant na dalszą podróż. Po pożegnaniu z przyjaciółmi z Niemiec wyruszyliśmy w ostatni etap podróży z Syke do Wąbrzeźna!

W piątek po ok. 48 godzinnej podróży autokarem krótko po godz. 6:00 rano wróciliśmy szczęśliwie z wymiany polsko-niemiecko-marokańskiej w Al-Husajmie w półncnym Maroko! Podkreślenia wymaga fakt, iż mimo początkowo poważnej sytuacji z powodu zamknięcia ruchu powietrznego z Maroko do Niemiec, Anglii i Holandii głównemu koordynatorowi projektu Abdelhafidowi Catruat udało się w ostatniej chwili zarezerwować lot dla 30 osób do Malagi. Wiązało się to z całodziennym wyjazdem kierownika projektu na lotnisko w Nadorze i wielogodzinnym oczekiwaniem w kolejce z innymi zrozpaczonymi podróżnymi. Bardzo mu za to dziękujemy! Bardzo serdecznie dziękujemy Urzędowi Miasta w Syke i niemieckiemu Ministerstwu Spraw Zagranicznych za zapewnienie dodatkowych środków finansowych na bezpieczne sprowadzenie polsko-niemieckiej młodzieży do domu. Wielkie podziękowania należą się również Urzędowi Miasta w Wąbrzeźnie za stałe wsparcie przy organizacji projektu oraz skuteczną pomoc w zarezerwowaniu autokaru, który nas bezpiecznie dowiózł do domu. Serdecznie dziękujemy Starostwu Powiatowemu w Wąbrzeźnie za przygotowanie upominków i t-shirtów dla polsko-niemiecko-marokańskiej młodzieży. Serdecznie dziękujemy Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży za dofinansowanie tego arcyciekawego trójstronnego projektu!

Tekst: Michał Stenzel

Wpisz frazę powyżej i naciśnij ENTER. Naciśnij ESC aby anulować.