Wymiana polsko-niemiecka 2023

Od 13 do 21 czerwca 21 uczniów LO wraz dwoma opiekunami wyjechało w ramach funkcjonującej  już od ponad 30 lat wymiany polsko-niemieckiej do szkoły partnerskiej Albert-Schweitzer-Schule w Alsfeld. Po blisko 12-godzinnej podróży autokarem młodych Polaków przywitali na Stadthallenplatz ich rówieśnicy z Niemiec. Po przydziale do rodzin goszczących wszyscy udali się na kolację i zasłużony wypoczynek.

W środę program dnia zaczęliśmy od spotkania w szkole partnerskiej i omówienia programu  projektu. Następnie pojechaliśmy na wycieczkę do Trutzhain, do obozu jenieckiego dla podoficerów i szeregowców z czasów II Wojny Światowej. Dowiedzieliśmy się o losach pojmanych żołnierzy zwiedziliśmy teren obozu, który dziś jest niewielką miejscowością, której centrum stanowią odnowione dawne baraki.

W czwartek od rana uczniowie LO wzięli udział w zajęciach lekcyjnych w niemieckiej szkole.

Następnie w historycznym ratuszu spotkaliśmy się z burmistrzem Alsfeld, który przybliżył nam dzieje tego miejsca. Przespacerowaliśmy się po średniowiecznej starówce miasta z piękną zabudową z muru pruskiego. W szkole partnerskiej spotkaliśmy się z dyrektorem szkoły Christianem Boulduanem i jego zastępcą Thomasem Weidemannem, wieloletnim organizatorem wymiany polsko-niemieckiej. Przekazaliśmy upominki dla szkoły partnerskiej, m.in. maskotkę „Wąbrzuś”, piękny album ze zdjęciami Wąbrzeźna z perspektywy drona oraz pamiątki z powiatu wąbrzeskiego. Potem zjedliśmy pizzę i udaliśmy się do kina na seans filmu „Arielle”.

W piątek wyruszyliśmy na wycieczkę do Stadtallendorf, gdzie zwiedziliśmy Centrum Informacyjne i tereny obozów pracy przymusowej z czasów II wojny światowej.

W sobotę o godz. 9:30 wyruszyliśmy na trzydniową wycieczkę do Norymbergi. Zaczęliśmy od zwiedzania miasta poszukując śladów działalności nazistów w latach trzydziestych i czterdziestych ubiegłego wieku.  Następnie pojechaliśmy do schroniska młodzieżowego zlokalizowanego w Zamku Cesarskim, zjedliśmy obiadokolację, a wieczorem zwiedziliśmy Bunkry Sztuki, w których składowano dzieła sztuki, również te zrabowane w podbitych przez hitlerowskie Niemcy państwach. Wieczorna przechadzka po przepięknej norymberskiej starówce zakończyła ten intensywny dzień.

W niedzielę od godziny 10:00 do 15:00 zwiedzaliśmy Centrum Dokumentacyjne zlokalizowane na terenach zjazdów NSDAP, mieliśmy warsztaty nt. „Młodzież w narodowym socjalizmie: pomiędzy dopasowaniem a oporem” oraz odbyliśmy długi spacer po terenach zjazdów partii nazistowskiej, w czasie którego obejrzeliśmy gigantyczne i ponure budowle z tamtych czasów. A po południu był czas na powtórne odkrywanie uroczych zakątków Norymbergii!

W poniedziałek po południu pojechaliśmy do Pałacu Sprawiedliwości w Norymberdze, gdzie w dniu 20.11.1945 r. rozpoczął się proces przeciwko głównym zbrodniarzom wojennym. Po sali sądu i wystawie oprowadzał nas przewodnik, który z chęcią odpowiadał na liczne pytania młodzieży. Po zwiedzeniu wystawy wzięliśmy udział w warsztatach nt. Procesów Norymberskich. W ich ramach obejrzeliśmy film oraz poszukiwaliśmy w materiałach źródłowych odpowiedzi na pytania związane z tym wydarzeniem historycznym. Wieczorem zmęczeni, ale pełni wrażeń wróciliśmy do Alsfeld,

Wtorek był ostatnim pełnym dniem wymiany. Odbyliśmy ostatnie spacery po Alsfeld, wzięliśmy udział w zajęciach lekcyjnych. Wieczorem była wspólna kolacja i podsumowanie części historycznej projektu. Na zasadzie „burzy mózgów” padły już pierwsze pomysły dotyczące rewizyty młodych Niemców za rok w Polsce. I nadszedł czas pożegnania, obficie popłynęły łzy, ponieważ młodzi Polacy i Niemcy zdążyli się już z sobą zaprzyjaźnić.

Wymiana młodzieży to nie tylko intensywny program historyczno-kulturalny. Młodzież w wolnym czasie brała udział w wycieczkach do pobliskich ciekawych miast i atrakcji turystycznych, spotykała się na grillu, w klubach młodzieżowych, w parkach rozrywki i dyskotekach – spędzała z sobą czas, poznawała się, rozmawiała po niemiecku i angielsku, bawiła się. Wszystko to jest również bardzo istotnym elementem wymiany polsko-niemieckiej.

Za hojną dotację finansową serdecznie dziękujemy jak zawsze niezawodnej Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży. Słowa podziękowania za dodatkowe wsparcie należą się również Starostwu Powiatowemu w Wąbrzeźnie.

Wpisz frazę powyżej i naciśnij ENTER. Naciśnij ESC aby anulować.